In de bloembollengroothandel kun je niet zonder flexmedewerkers.

  • In piekperiodes werken er soms wel acht keer zo veel mensen in je bedrijf als in rustige periodes.
  • Dat kan alleen dankzij de combinatie van een stabiele club vaste medewerkers en een flexibele schil.
    Zie voor exacte cijfers deze infographic. Tip: vul hier de gegevens van jouw bedrijf in om jouw vast-flexbalans te bepalen.
  • Ongeveer 40 procent van de flexmedewerkers is uitzendkracht. Daarnaast is er een groep zzp’ers en er zijn mensen die via payrolling werken. Een groot deel van de flexmedewerkers komt uit Oost-Europa.

Lukt het je elke keer weer om voldoende en gemotiveerde flexmedewerkers aan te trekken? Ben je wel eens bang dat je vaste flexmedewerkers het volgende seizoen niet meer terugkomen? Met de volgende tips blijf je aantrekkelijk voor flexmedewerkers.

1. Duidelijke structuur
Veel flexmedewerkers komen nieuw in je bedrijf. Een duidelijke structuur zorgt dat ze snel weten hoe het bedrijf in elkaar zit, wat er van ze wordt verwacht en bij wie ze terecht kunnen met hun vragen.

2. inwerkprogramma en informatiemap
Zorg voor een gestructureerd inwerkprogramma en geef de vaste medewerkers en flexmedewerkers die uw bedrijf al goed kennen hierin een duidelijke rol. Bekijk voor inspiratie dit filmpje, opgenomen bij bloembollengroothandel De Ree. Geef elke flexmedewerker op zijn eerste werkdag een informatiemap. Dan weet je zeker dat iedereen dezelfde informatie heeft.

3. Gelijke behandeling
Behandel flexmedewerkers zo veel mogelijk hetzelfde als de vaste medewerkers. Zo voelen ze zich gezien en gewaardeerd.

4. Verbeterprocessen en deskundigheidsbevordering
Betrek flexmedewerkers bij het verbeteren van de bedrijfsprocessen en bij deskundigheidsbevordering. Dit hoeft niet veel tijd te kosten en kan prima op de werkvloer. Wat ging er fout, waarom is dat gebeurd en hoe kunnen we dat de volgende keer voorkomen? Benut ook de tips die flexmedewerkers meebrengen door hun ervaring in andere bedrijven.

5. Ga in gesprek
Vraag aan flexmedewerkers wat ze waarderen en waar ze behoefte aan hebben. Speel hierop in. Een goede ervaring zorgt dat ze de volgende keer graag terugkomen. En het vergroot de kans dat ook andere flexmedewerkers bij jou aan de slag willen.

6. Primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden
Zorg voor duidelijkheid over primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Kijk hiervoor ook in de cao Bloembollengroothandel. Wees helder over het minimum aantal uren. Zorg voor goede huisvesting als dat gewenst is. En geef, zodra dat mogelijk, is duidelijkheid over de mogelijkheid om het volgend seizoen terug te komen.

7. Uitzendbureau
Maak je gebruik van uitzendkrachten? Bespreek bovenstaande punten dan met je contactpersoon bij het uitzendbureau en ga samen na wat het uitzendbureau hierin voor jou kan betekenen. Ook je brancheorganisatie kan je hierbij ondersteunen.

Aanbod #kenniskracht
Wil je aan de slag met de inzetbaarheid van je personeel? Vast en flex? Nu en in de (nabije) toekomst? Kijk dan eens naar het aanbod van #kenniskracht. Dit aanbod geldt voor bedrijven die in 2019 een of meer medewerkers aanmelden voor de seniorenregeling. Het (gratis) aanbod bestaat uit:

Meer weten?
Wil je meer weten over een of meer van deze mogelijkheden? Neem dan contact op met de projectleider van #kenniskracht, Elly Fokke via kenniskracht@actor.nl. Zij neemt dan contact met u op om het aanbod toe te lichten.

Henk Bakker, total quality manager De Ree Holland (65 medewerkers, 550 seizoensmedewerkers)

"Wij maken gebruik van het ‘train de trainer-model’. Dat betekent dat mensen die hier langer werken de nieuwe flexmedewerkers opleiden.
Zo hebben we altijd continuïteit in kennis en vaardigenheden."