De vaste werknemers van bedrijven in de bloembollengroothandel hebben vaak lange dienstverbanden. Dit heeft voor- en nadelen:

  • De groep, vaak oudere, medewerkers heeft veel ervaring.
  • Wat gebeurt er als ze met pensioen gaan? Verdwijnt dan ook de zorgvuldig opgebouwde kennis uit je bedrijf?
  • Weet je nog hoe je de ‘klik’ met de nieuwe generatie medewerkers maakt?

Bedrijven met een toekomstgericht personeelsbeleid hebben een antwoord op deze vragen. Toekomstgericht personeelsbeleid is in het belang van je bedrijf én in het belang van je medewerkers. Het zorgt ervoor dat je je bedrijfsdoelstellingen haalt en dat je medewerkers gezond, gemotiveerd en gelukkig kunnen blijven werken tot aan hun pensioen. De volgende tips helpen je op gang.

BRENG JE PERSONEELSBESTAND IN KAART
Dan weet je waar je nu staat. Dit kun je doen met de infographic en puzzel #kenniskracht.

GEEF JE MEDEWERKERS AANDACHT!
Besteed aandacht aan je medewerkers. Aan je vaste en je flexmedewerkers. Alleen dan blijven ze gelukkig en gemotiveerd en zullen ze zich blijven ontwikkelen. De belangrijkste pijlers voor behoud en ontwikkeling van medewerkers zijn:

Succesfactor 1 - Blijf in gesprek
Medewerkers en leidinggevenden spreken elkaar vaak dagelijks. Toch blijft veel onbesproken. Voer daarom structureel werkoverleg in en periodieke één op één gesprekken. Zo kun je meer aandacht besteden aan de vier pijlers.

Succesfactor 2 - Leren, ontwikkelen en opleiden
Leren, ontwikkelen en opleiden is belangrijk voor je bedrijf en medewerkers. Zo kun je inspelen op veranderingen en kansen in de markt. En kunnen medewerkers hun werk ook in de toekomst gemotiveerd blijven doen. Voor veel cursussen krijg je subsidie via Colland, zie www.collandarbeidsmarkt.nl.

Vragen voor jou als ondernemer:

  • Hoe ontwikkelt mijn bedrijf zich in de komende jaren?
  • Welke competenties hebben we in huis?
  • Welke competenties zijn nodig voor de toekomst?
  • Hoe geven we dit vorm in functies en rollen?
  • Hoe zorgen we voor de juiste man/vrouw op de juiste plek?

Vragen voor je medewerker:

  • Waar ben ik goed in? Wat doe ik graag?
  • Gebruik ik dit in de functie die ik nu heb?
  • Wat kan ik doen om mijn functie beter te vervullen?
  • In welke richting wil ik me verder ontwikkelen? Wat zijn mijn ambities? Wat wil ik over vijf of tien jaar bereikt hebben?
  • Wat wil ik daarvoor leren? Hoe ga ik dit doen?

Tips om leren, ontwikkelen en opleiden in je bedrijf te stimuleren:

  • Wees helder over de gewenste ontwikkelrichting van het bedrijf.
  • Geef inzicht in de competenties en talenten die nodig zijn om dit te realiseren.
  • Zorg voor een werkomgeving waarin leren centraal staat: een vertrouwde omgeving, waar je fouten mag maken en waar leren leuk is.
  • Reserveer tijd en geld voor ontwikkeling en opleiding. En vergeet niet: leren en oefenen kan ook gewoon op de werkvloer.
  • Betrek je medewerkers: welk belang heb jij bij leren en ontwikkelen? Welke mogelijkheden, kansen maar ook belemmeringen zie jij? Zorg voor een open communicatie en ga samen aan de slag.

Wil je meer weten over behoud en ontwikkeling van medewerkers? Neem dan contact op met de projectleider van #kenniskracht, Elly Fokke, of maak een afspraak voor een kennismakingsgesprek via kenniskracht@actor.nl.

WORD AANTREKKELIJK VOOR NIEUWE (JONGE) MEDEWERKERS
Personeel werven is veel meer dan het plaatsen van de vacature.

Stap 1: Hoe ziet je doelgroep eruit? - Zorg dat je een goed beeld hebt van je doelgroep. Weet waar ze zitten en wat ze belangrijk vinden. Profileer je in de regio. Wil je jonge mensen aantrekken? Investeer dan bijvoorbeeld in stageplekken. En geef scholieren die als vakantiekracht bij je komen werken eens een kijkje achter de schermen. Laat dan ook de nieuwe en minder traditionele functies zien. Bekijk voor inspiratie dit filmpje.

Stap 2: Wat heef jouw bedrijf deze (jonge) mensen te bieden? - Als je dit zelf scherp in beeld hebt, kun je dit goed overbrengen.

Stap 3: Vertaal  wat je zoekt en te bieden hebt in een aansprekende vacaturetekst -  Pas je wervingsmethode aan de doelgroep aan. Benut sociale media zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Leg contact met UWV, werkpleinen en collega-bedrijven in de regio om zij-instromers (mensen die eerst ander werk deden) te werven. Richt de sollicitatieprocedure zorgvuldig in, zodat sollicitanten een positief beeld krijgen van je bedrijf.

Stap 4: Help nieuwe medewerkers op weg met een inwerkprogramma en goede begeleiding. - Zorg bijvoorbeeld voor een mentor en houd korte gesprekjes over hoe het gaat. De frisse blik van de nieuwe medewerker is goud waard. Welke indruk heeft hij van het bedrijf? En welke tips?

WEES VOORBEREID OP HET VERTREK VAN MEDEWERKERS
Het is belangrijk dat je weet wie je bedrijf gaan verlaten en waarom. Je kunt dan op tijd een vervanger inwerken en ervoor zorgen dat de kennis wordt overgedragen. Besteed ook aandacht aan de vertrekkende medewerker. Zorg ervoor dat hij met een goed gevoel het bedrijf verlaat!

Tip: Om ervoor te zorgen dat oudere medewerkers gezond,  gemotiveerd en met plezier kunnen blijven werken tot aan hun pensioen hebben sociale partners een seniorenregeling in het leven geroepen. Maak hier gebruik van! Zo kan de oudere medewerker op een prettige manier het werk blijven doen. En er ontstaat ruimte om een nieuwe medewerker aan te trekken en op te leiden.

Aanbod #kenniskracht
Wil je aan de slag met de inzetbaarheid van je personeel? Vast en flex? Nu en in de (nabije) toekomst? Kijk dan eens naar het aanbod van #kenniskracht. Dit aanbod geldt voor bedrijven die in 2019 een of meer medewerkers aanmelden voor de seniorenregeling. Het (gratis) aanbod bestaat uit:

Meer weten?
Wil je meer weten over een of meer van deze mogelijkheden? Neem dan contact op met de projectleider van #kenniskracht, Elly Fokke via kenniskracht@actor.nl. Zij neemt dan contact met u op om het aanbod toe te lichten.

Rob Ekkebus, hoofd personeelszaken Moolenaar, Voorhout

‘Wij willen graag jonge mensen aantrekken omdat zij ons nog meer leren over de markt en trends. En we willen graag oudere medewerkers behouden omdat zij kennis hebben die zij kunnen overdragen aan de jongeren’.