Waarom motiverend leidinggeven?
Gemotiveerde medewerkers zijn het goud  van je organisatie.
Wie gemotiveerd is:

  • presteert beter;
  • wil nèt dat stapje extra zetten;
  • is minder snel ziek en maakt minder fouten;
  • is het visitekaartje van het bedrijf.

Hoe werkt motivatie? 
Motivatie betekent: de bereidheid of drijfveer om iets te doen.
Motivatie zorgt ervoor dat je in beweging komt.

  • Sommige mensen worden vooral gemotiveerd door zaken ‘van buiten’: geld, aanzien of status.
  • Anderen zijn meer ‘van binnenuit’ gemotiveerd. Door een persoonlijke ambitie, interesse, het gevoel van waarde te zijn, of door de voldoening die het werk geeft.   
  • Onderzoek daarom wat jouw medewerkers motiveert en sluit daarbij aan. Vergeet daarbij niet dat elke medewerker anders is.
  • Om anderen te motiveren, is het belangrijk dat je zelf ook gemotiveerd bent. En inzicht hebt in je eigen drijfveren.

 Tips voor leidinggevenden

1. Het begint bij het gesprek tussen jou en je medewerker
Dit klinkt simpel. Als leidinggevende spreek je je medewerkers bijna dagelijks. De valkuil is dat je ervan uitgaat dat je wel weet wat jouw mensen motiveert.

  • Maar weet je echt wat hen drijft? Waar ze zich zorgen overmaken? En hoe ze naar de toekomst kijken? Komt dat op tafel? Als je niet weet wat hen motiveert, is het lastig daarop in te spelen.
  • Ga daarom met elkaar zitten, ga het gesprek aan en vraag door. Het wordt vaak erg gewaardeerd dat je daar de tijd voor neemt.

2. Motiveren is maatwerk
Wat jou motiveert, laat niet automatisch het hart van je medewerkers sneller kloppen. Elke medewerker is anders.

  • De een raakt gemotiveerd door nieuwe dingen uit te proberen. Een ander haalt zijn motivatie uit een fijne samenwerking met collega’s.
  • Door mensen in te zetten op wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn, verhoog je hun motivatie.

3. Zorg voor een inspirerende visie
Iedereen vindt het belangrijk om een zinvolle bijdrage te leveren.

  • Vertel daarom duidelijk waar je met elkaar naartoe werkt. Met andere woorden: schets een toekomstvisie.
  • Geef aan welke bijdrage iedere medewerker daaraan kan leveren.

4. Zoek de balans tussen sturen en loslaten
Als leidinggevende zit je aan het stuur. Dat zorgt voor duidelijkheid over verwachtingen en prestaties.

  • Te veel sturen kan de energie en motivatie van medewerkers verkleinen.
  • Wees je ervan bewust dat jouw gedrag als leidinggevende demotiverend kan zijn. Wat nodig is, hangt af van de omstandigheden en van de medewerker. Soms kun je beter even op je handen zitten dan ingrijpen.

Aanbod #kenniskracht
Wil je aan de slag met motiverend leidinggeven? Kijk dan eens naar het aanbod van #kenniskracht. Dit (gratis) aanbod bestaat uit:

Meer weten?
Wil je meer weten over een of meer van deze mogelijkheden? Neem dan contact op met de projectleider van #Kenniskracht, Elly Fokke via kenniskracht@actor.nl. Zij neemt dan contact met je op om het aanbod toe te lichten.

Remco van der Kooij, De Jong Lelies

"Het is onze taak ons te verdiepen in de drijfveren van medewerkers. En een visie te ontwikkelen over hoe we daarmee aan de slag kunnen."